Säkerhetskontrollen

Här går vi igenom de tre olika kontrollerna du kan få göra (ibland får man bara göra vissa delar).

Under motorhuven

Börja med att öppna motorhuven (hur man gör detta brukar vara olika beroende på bilmodell). Ta reda på vilken typ av bil du kommer få på uppkörningen i din stad (kontakta trafikverket).

Du ska kunna peka ut de olika behållarna för:
  • Kylvätskan
  • Bromsservon
  • Styrservon
  • Spolarvätskan
Kontrollera behållarna som är genomskinliga att vätskenivån är rätt.

Du ska även kunna peka ut:
  • Oljestickan
  • Var du fyller på motorolja
  • Batteriet
  • Säkringarna

Inre kontrollen

  1. Sätt dig i bilen och slå på tändningen.
  2. Ställ in stol och speglar.
  3. Ryck i säkerhetsbältet och sätt på dig det.
  4. Kolla att defrostern fungerar både fram och bak.
  5. Testa om spolarna och vindrutetorkarna fram och ev. bak fungerar.
  6. Kontrollera broms och styrservon genom att:
    • Trampa ner kopplingen och pumpa på bromspedalen tills den känns stum. Håll kvar!
    • Vrid ratten lite åt vänster. Håll kvar!
    • Starta bilen.
      (Bromspedalen ska sjunka något och ratten ska släppa vilket talar om att broms- och styrservon fungerar)
  7. Kontrollera handbromsen genom att:
    • Dra åt parkeringsbromsen ordentligt.
    • Lägg i en växel.
      (1:an eller backen, vilket håll är lämpligast?)
    • Försök sen att köra iväg.
      (Det ska inte gå)
  8. Tuta!

Yttre kontrollen

  1. Slå på tändningen, lägg i backväxeln och ta ner vänster framruta, slå på höger blinkers, kliv ur bilen och stäng dörren.
  2. Kontrollera varselljus fram, högersidans blinkers, positionsljus (sidoblinkers), samt skyltbelysning, backljuset (vitt) & bakljus (röda).
  3. Slå på parkeringsljuset fram och vänster blinkers. Kontrollera parkeringsljuset samt vänster blinkers, positionsljus (sidoblinkers).
  4. Ändra ljuset till halvljus och dimljus bak, kolla dessa! Slå sen till helljuset och kontrollera detta. (Be någon bromsa åt dig då du ska kolla bromsljuset).
  5. Nollställ alla ljus innan du kör iväg. (Så du inte kör med någon olaglig belysning på).
Kolla däcken (mönsterdjup & luft). Mönsterdjupet på sommardäck ska vara minst 1,6 mm och på vinterdäck ska det vara minst 3 mm.

Se till att få ett flyt på kontrollerna det ska inte ta mer än 3 minuter att göra och det gör det inte heller om man kan de!


  Myter om uppkörningen »  
Δ Till toppen